Nej, Verisure; Era kunder ljuger inte!
Verisure, era kunder anmäler er på löpande band till Konsumentverket och till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Vi har anmält er till Konkurrensverket. Era svar på anmälningarna är att ni ifrågasätter trovärdigheten hos era kunder och att Safeland ger felaktig information, utan att delge vad som inte stämmer.
Väsentlig smygändring i avtalet
För ett år sedan konverterade ni alla era befintliga larmkunder till hyrlarm från en modell som visserligen var mycket obskyr, men som kunde liknas vid avbetalning. Ni genomförde förändringen genom att smygändra i villkoren, utan att kommunicera det till några kunder, trots avtalsmässig skyldighet.
När nu kunderna vill utnyttja sin rätt att friköpa larmet (utan kostnad efter fem år) får de veta att ni har ändrat er, trots både muntliga och skriftliga avtal. Dessutom säger ni att ni aldrig har utlovat friköp av fungerande larmsystem (!!!).
Kunderna, som ofta betalat mer än 50 000 kr under 5 år, får nu ett helt värdelöst system om de avslutar sitt abonnemang hos er.
Anklagar kunder för att tala osanning
Era säljare vet att ”friköp” länge varit ett viktigt säljargument. Trots den stora mängd som anmält er till ARN, Konsumentverket och recensioner på Trustpilot, hävdar ni att kunderna aldrig fått ett sådant erbjudande och att de talar osanning. Det är inte ok!

Ni hemligstämplar era anklagelser gentemot Safeland till Konkurrensverket
Detta skamliga beteende finns även i ert bemötande till vår (Safelands) anmälan av Er till Konkurrensverket. Ni hävdar att vår beskrivning av era konkurrenshämmande metoder är felaktiga. Samtidigt angelägna att hemligstämpla informationen så att vi inte kan förstå vad som är felaktigt och därmed inte kunna bemöta den.

Vi är dock överens om den sista raden i ert bemötande till Konkurrensverket. Det vill säga att om offentligheten får reda på informationen och hur ni agerar, så kommer det att allvarligt skada Verisure.
Marknaden för hemlarm har dåligt rykte
Marknaden för hemlarm brottas med lågt förtroende. Vi ser hur aktörer som Verisure bidrar till detta genom att binda kunder i långa och otydliga avtal, där både hårdvara och tjänster är låsta till dem som leverantör. Det gör det i praktiken omöjligt för kunder att byta till en annan leverantör, även om de skulle erbjuda bättre pris, bättre service eller mer moderna lösningar. Det skadar inte bara konsumenternas valfrihet, utan även innovationen och utvecklingen på marknaden.
Tre punkter mot en bättre marknad
Safeland arbetar för en mer konsumentorienterad marknad för hemlarm med följande principer:
- Tydliga avtal: Många upplever att de köper sitt larmsystem, men som visar sig vara dyra hyreslösningar med få rättigheter.
- Öppen och förutsägbar prissättning: Du ska kunna se och förstå vad du betalar för, utan snabba prisökningar.
- Frihet att välja: Precis som för bredband och mobiltelefoni, ska du ha möjlighet att byta tjänsteleverantör utan att behöva byta ut all hårdvara.