Viktig information till dig som har Verisure
Verisure stoppar friköp – gör larmsystemen värdelösa
Verisure införde den 28 maj 2024, nya “riktlinjer” som stoppar möjligheten att friköpa hemlarmet efter avslutat abonnemang. Det får betydande konsekvenser för konsumenter som vill återanvända larmsystemet, exempelvis för att koppla till någon av Safelands larmtjänster.
Uppdatering november: Verisure-kunder som gjort anmälan till ARN erbjuds ersättning.
Hemlarmet blir obrukbart utan abonnemang
Tidigare har Verisure erbjudit alla kunder att friköpa larmsystemet (hårdvara och mjukvara). Kunder som haft systemet i mer än fem år har fått friköpa utan kostnad. Just det argumentet har Verisures säljare använt mycket aktivt när de marknadsfört systemet.
Nu är det inte längre möjligt att använda larmsystemet med appen utan att ha Verisures larmcentraltjänst och abonnemang. Det larmsystem, som kunderna har betalat stora summor för, blir värdelöst. Den enda komponenten som går att återanvända är det digitala dörrlåset.
Kunder är besvikna och känner sig lurade
Här är några omdömen och svar från TrustPilot. De är hämtade från en och samma dag (28 maj), dvs. redan den första dagen med de nya reglerna. Det finns även många fler recensioner från drabbade:
Recensioner av Verisure på TrustPilot den 28 maj. Notera motstridiga svaren på recensionerna . Här kan du själv recensera Verisure på Trustpilot.
Hur motiverar Verisure de nya riktlinjerna?
Verisure hävdar att systemet fortfarande kan friköpas, men säger samtidigt att det inte fungerar. I praktiken är det endast brandvarnarens siren och dörrlåset som fortfarande har någon funktion. Det är som att sälja en bil utan motor och påstå att det är okej eftersom bilstereon fungerar. Trots det fortsätter Verisure, i sin strävan att vinna nya kunder, att marknadsföra friköp av larmsystemet. Dessutom till en kostnad på upp till 7000 kr, vilket är hög kostnad för ett system som helt saknar funktion.
Vad säger avtalet?
Villkoren ser ut att vara i kundernas favör. Enligt Verisures villkor (Avtalsversion 2022:1) har kunderna rätt att friköpa sitt larm vid uppsägning av abonnemanget:
Du kan välja att innan uppsägningstidens utgång köpa loss de uppkopplade komponenterna, med undantag för vissa specialkomponenter ingående i tjänsten. Kostnad för friköp för respektive larmtjänstpaket och avtalstid framgår av www.verisure.se/frikop. Om du sedan tidigare erhållit förmånligare villkor för återsändande av komponenter äger dessa fortsatt giltighet.
Verisure Allmänna villkor. Stycke 14.
Sedan många år har säljare på Verisure försäkrat nya kunder att hemlarmet kan användas utan abonnemang efter fem år. Kunder kan använda detta åtagande vid reklamation till ARN.
Så här erbjöd Verisure möjligheterna till friköp av hela systemet (dvs hårdvara och mjukvara) fram till 2024-05-28:
Villkor för friköp innan de nya riktlinjerna 28 maj, 2024. Ordet “larmlösning” försvann då på sidan www.verisure.se/frikop.
I Allmänna villkor punkt 11 framgår det att de har skyldighet att informera dig om förändringar i avtalet som påverkar dig negativt. Förändringen i denna artikel är i högsta grad negativ för dig.
Vår bedömning att det är både moraliskt och juridiskt felaktigt. Friköpsmöjligheten kan jämföras med en garanti och garantier kan inte tas bort i efterhand genom “nya riktlinjer”.
Vad kan jag göra när Verisure stänger av mitt larm?
Juridiskt har du rätt att förvänta dig ett fullt fungerande larmsystem efter uppsägningen. Du kan reklamera och kräva kompensation genom Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) samt anmäla till Konsumentverket.
Vi rekommenderar följande steg:
- Säg upp ditt larm snarast, det är tre månaders uppgsägningstid.
- Vi rekommenderar skriftligen eftersom det är långa telefonköer för de som säger upp sitt abonnemang på telefon. Kontakta Safeland så skickar vi ett elektroniskt formulär som redan är ifyllt.
- Beställ motsvarande larmkomponenter som du har i ditt befintliga hemlarm här .
- Du har öppet köp hos Safeland under hela uppsägningsperioden.
- Anmäl Verisure till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) där du gör anspråk på beloppet som det kostade att ersätta larmet till ett fungerande.
Vi erbjuder stöd och mall till dig för anmälan till ARN om du ersätter ditt larmsystem med ett nytt från Safeland.
Så ställer sig ARN till kraven från kunder – uppdateras löpande
ARNs behandlingstider är ca 6 månader. Eftersom förändringen är relativt ny väntas besked i inledningen av 2025.
Uppdaterat 7 november 2024: Safeland har tagit del av Verisures bemötanden till ARN. Verisure har erbjudit ersättning på en del av det efterfrågade beloppet. Verisure har även yrkat på att anmälan läggs ner, vilket ARN har avslagit. Det ser med andra ord lovande ut för dig som kräver ersättning. Texten uppdateras när mer information inkommer.
Uppdaterat 13 november 2024: Verisure ringer tidigare kunder som anmält dem till ARN. De erbjuder ersättning mot att kunderna drar tillbaka sin ARN-anmälan.
Varför upplyser Safeland om detta?
Safeland har tidigare valt att inte öppet kritisera andra aktörer som vi anser agerar oetiskt. Nu ändrar Verisure sina villkor och passerar en ny gräns. Konsumenter känner sig lurade och hör av sig till oss för hjälp.
Marknaden för hemlarm innebär av bristande pristransparens, otydliga avtal och inlåsningseffekter, vilket drabbar konsumenterna. De två stora aktörerna (Verisure och Sector Alarm) har ca 90% av marknaden och saknar incitament till en mer konkurrensutsatt marknad.
Safeland arbetar för att marknaden för hemlarm ska konkurrensutsättas på samma sätt som marknaden för mobiltelefoni och bredband. Du kan byta mobil- eller bredbandsleverantör utan att byta telefon eller dator. På samma sätt ska du kunna byta larmtjänst utan att behöva byta larmsystem.
Alla kompetenta larmsystem har tekniskt stöd för att byta larmcentralstjänst genom befintliga standarder. Problemet är att Sector Alarm och Verisure har tagit bort denna funktion och i stället låst sina system till sina egna larmtjänster
Safelands larmsystem är olåsta och utan månadskostnad. Till det kan du välja Safelands larmtjänster eller tjänster från en annan leverantör. Det tvingar oss och andra aktörer att sälja de bästa hemlarmen och de bästa larmtjänsterna till attraktiva priser – precis som vi tycker att marknaden borde fungera.
Noteringar
- Vi reserverar oss för felaktigheter i denna artikel samt att Verisure ändrar sina “riktlinjer”. Hör gärna av dig till oss om du representerar Verisure eller har en annan åsikt.
- .Har du anmält till Verisure till Konsumentverket, ARN eller har erfarenheter som du vill dela med dig av? Meddela oss gärna -> Kontakt.
Mer läsning:
Larmbolagen får miljardböter efter priskartell.