Verisure och ARN: Så går det med anmälningar till ARN

Verisure och ARN: Så går det med anmälningar till ARN

Många konsumenter vänder sig till Safeland för råd efter att ha haft problem med Verisure. Det handlar ofta om att Verisure gör hemlarmsystem obrukbara när kunder avslutar sina abonnemang. Verisure stänger ner systemen, trots att systemen fungerar felfritt. Safeland menar att detta inte bara är ohållbart ur ett miljöperspektiv, utan att det dessutom saknar moraliskt och juridiskt stöd.

Vi uppmuntrar därför drabbade konsumenter att byta ut sina larmsystem och att ansöka om ersättning via Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Glädjande nog är många av de som väljer ett nytt larm via Safeland mycket nöjda med sin nya lösning.

57 anmälningar till ARN på nio månader

Sedan Verisure i maj 2024 slutade frikoppla larmsystem efter avslutat abonnemang, har det kommit in 57 anmälningar till ARN med krav på ersättning. Av dessa 57 anmälningar är 30 fortfarande öppna, medan 27 ärenden är avslutade, exempelvis efter förlikning med Verisure.

Över 105 anmälningar till Konsumentverket mot Verisure

Fram till april 2025 har Verisure fått fler än 105 anmälningar till Konsumentverket. Den övervägande majoriteten gäller aggressiv eller vilseledande marknadsföring. Trots denna anstormning av ärenden har Konsumentverket hittills agerat passivt.

Safelands syn på Verisures agerande

Safeland är öppet kritiskt till Verisures agerande på marknaden för hemlarm. Deras affärsmodell och agerande försvårar för konkurrenter och skadar förtroendet för hela branschen. Vår bedömning är att Verisure:

  • Medvetet vilseleder kunder med otydliga och svåröverskådliga avtal
  • Genomför årliga och oförutsägbara prishöjningar
  • Ger stora prissänkningar till kunder som klagar och som hotar med uppsägning

Vi anser att både myndigheter och branschorganisationer måste agera så att de två stora larmbolagen följer etiska riktlinjer. Därutöver förespråkar Safeland att hemlarm, ska öppnas upp för konkurrens i fler nivåer. Det bör vara självklart att konsumenten ska ha möjlighet att ansluta larmsystemet till valfri larmtjänst. Precis som det är möjligt att ansluta sin mobiltelefon till valfri mobiloperatör.

Uppdatering november 2025

Många kunder förlikar med Verisure efter att de lämnat in en anmälan till ARN i utbyte mot att anmälan dras tillbaka. I flera av de tidiga ärendena avslogs anmälningarna eftersom ARN utgick från Verisures uppgift att bolaget aldrig utlovat ett fungerande system efter uppsägning. Safeland anser detta vara mycket anmärkningsvärt, då både tidigare anställda och hundratals kunder vittnat om att en sådan förändring har skett.

Vi uppmuntrar fortsatt att göra en anmälan till ARN. För Safelandkunder har vi dessutom uppdaterat vår anmälningsmall så att den tar hänsyn till tidigare beslut och Verisures återkommande bemötanden.

Mer läsning i ämnet gällande Verisure och ARN


Shopping cart0
Det finns inga produkter i varukorgen!
Fortsätt handla