Verisure och ARN: Så går det med anmälningar till ARN

Verisure och ARN: Så går det med anmälningar till ARN

Många konsumenter vänder sig till Safeland för råd efter att ha haft problem med Verisure. Det handlar ofta om att Verisure gör hemlarmsystem obrukbara när kunder avslutar sina abonnemang. Verisure stänger ner systemen, trots att systemen fungerar felfritt. Safeland menar att detta inte bara är ohållbart ur ett miljöperspektiv, utan att det dessutom saknar moraliskt och juridiskt stöd.

Vi uppmuntrar därför drabbade konsumenter att byta ut sina larmsystem och att ansöka om ersättning via Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Glädjande nog är många av de som väljer ett nytt larm via Safeland mycket nöjda med sin nya lösning.

57 anmälningar till ARN på nio månader

Sedan Verisure i maj 2024 slutade frikoppla larmsystem efter avslutat abonnemang, har det kommit in 57 anmälningar till ARN med krav på ersättning. Av dessa 57 anmälningar är 30 fortfarande öppna, medan 27 ärenden är avslutade, exempelvis efter förlikning med Verisure.

I april 2025 fanns fortfarande inga domar gällande anmälningarna från ARN.

Över 105 anmälningar till Konsumentverket mot Verisure

Sedan 2023 har Verisure fått fler än 105 anmälningar till Konsumentverket. Den övervägande majoriteten gäller aggressiv eller vilseledande marknadsföring. Trots denna anstormning av ärenden har Konsumentverket hittills agerat passivt.

Safelands syn på Verisures agerande

Safeland är öppet kritiskt till Verisures agerande på marknaden för hemlarm. Deras affärsmodell och agerande försvårar för konkurrenter och skadar förtroendet för hela branschen. Vår bedömning är att Verisure:

  • Medvetet vilseleder kunder med otydliga och svåröverskådliga avtal
  • Genomför årliga och oförutsägbara prishöjningar
  • Ger stora prissänkningar till kunder som klagar och som hotar med uppsägning

Vi anser att både myndigheter och branschorganisationer måste agera så att de två stora larmbolagen följer etiska riktlinjer. Därutöver förespråkar Safeland att hemlarm, ska öppnas upp för konkurrens i fler nivåer. Det bör vara självklart att konsumenten ska ha möjlighet att ansluta larmsystemet till valfri larmtjänst. Precis som det är möjligt att ansluta sin mobiltelefon till valfri mobiloperatör.

Mer läsning i ämnet gällande Verisure och ARN


Kundvagn0
Din kundvagn är tom!
Fortsätt handla